• Instagram Social Icon
  • Praktijk Joan Bieger Eetstoornis
  • Joan Bieger Eetproblemen therapeute

eetproblemen haarlem    

eetprobleem amsterdam 

eetprobleem omgeving haarlem

eetstoornis omgeving haarlem

eetstoornissen omgeving haarlem 

eetstoornissen amsterdam

eetstoornis amsterdam 

Mijn blogs over gevoeligheid, emotie-eten en een goede relatie met jezelf, de mensen om je heen & je partner, ontvangen?

Meld je hier aan: 

eetproblemen omgeving haarlem    

eetprobleem amsterdam 

eetprobleem omgeving haarlem

eetstoornis omgeving haarlem

Praktijk Joan Bieger - Heemstede - Haarlem - Amsterdam

anorexia

boulimia

vreetbuien

emotionele eter

wie kan mij helpen met 

Ben jij (genoeg) emotioneel bevestigd door jouw ouders?

June 4, 2019

Maak jij wel eens mee dat je:

  • Je niet gezien en gehoord voelt door je broer/zus, ouders, partner, vrienden op je werk?

  • Dat je elkaar niet begrijpt?

  • Dat je je verward voelt?

  • Dat je in je hoofd alles gaat uitpluizen…

  • Was het nou…

  • Zei zij nou…

  • Waarom deed hij….

  • Zal ik nou..


Denk eens even terug aan zo’n moment. Zo’n moment dat je iemand/ elkaar niet begreep. Je voelde je niet gezien. Niet begrepen door de ander. Je schudt misschien je hoofd, hebt een beetje buikpijn, je voelt je onrustig...…

Als je de situatie voor je hebt, heb ik 2 vragen voor je:

1) Wat doe jij op zo’n moment met jezelf?

Zeg jij tegen jezelf:

  • Ach, het stelde ook niets voor

  • Word je furieus op die ander, herhaal je steeds de situatie/de gebeurtenis in je hoofd, zelfs 's-nachts

  • Ga je bevestiging bij de ander proberen te zoeken

  • Kan je niet rusten tot het opgelost is

  • Of trek je je juist terug, laat je niets meer horen?

  • Negeer je je gevoelens, ontken je ze, maak je ze kleiner

  • Eet je ze weg of

  • zit je steeds op je telefoon afleiding/bevestiging te zoeken?

En dan nu de tweede vraag:

2) Hoe was vroeger de reactie van jouw ouders op jouw gevoelens? Lijkt die op de reactie die jij op jezelf hebt?
Waarschijnlijk ben je, zoals velen van ons, niet genoeg bevestigd in je jeugd: 'dat je goed bent zoals je bent, dat het klopte wat je voelde. Maar eerder het tegendeel: de meesten van ons zijn opgegroeid met gevoelens ontkennen, dingen niet durven uitspreken. Er is vaak over onze grenzen heengegaan.
Dit heeft als gevolg dat je niet genoeg emotioneel bevestigd bent, niet hebt geleerd om te vertrouwen op je gevoel en dingen bespreekbaar te maken (zodat je er ook achterkomt of het klopt wat je denkt/voelt).

Helaas gaan wij dan vaak op dezelfde manier met onszelf om, als we vroeger hebben geleerd van onze ouders. Kinderen zijn tenslotte net kleine kopieer machientjes.

Als jouw ouders zelf 'kinderlijk, onvolwassen' waren in het contact met elkaar, met jou – dan heb je niet geleerd om op een opbouwende, bevestigende manier met jezelf om te gaan.
En dat heeft helaas veel gevolgen voor de relaties die je op dit moment hebt. De relatie met jezelf, maar ook met de mensen om je heen. De kwaliteit van je relaties bepaalt de kwaliteit van je leven.

Het verhaal van Eva
Zo had Eva steeds relaties met mannen, die haar niet echt zagen en gaven wat ze nodig had. Dit maakte haar woedend, en ze kreeg steeds ruzie in relaties. Uren lag ze wakker, was ze aan het appen met hen/hem.
Tot ze ging zien dat deze wond van niet gezien en gehoord worden in haar verleden lag. Haar ouders hadden haar vroeger niet gegeven wat ze nodig had. En er zat een – heel terecht – boos meisje in haar. Haar boze reactie naar haar vriend toe, stond echter niet in verhouding met wat er in het Hier & Nu gebeurde.
En pijnlijk genoeg maakte ze onbewust de ruzie erger, door zo boos te reageren. De mannen trokken zich dan ook terug. Toen ze ging leren om het meisje in haar zelf te bevestigen, werd ze veel rustiger, ze ging leren om uit te spreken wat ze voelde in plaats van boos te worden. Hierdoor werd ze zachter en kreeg ze een veel betere verbinding met haar nieuwe partner.

Dit kan jij ook leren!

Dit zijn de stappen:

  1. Bevestigen/erkennen dat je je niet gezien en gehoord voelt. Schrijf de boosheid, frustratie, verdriet, leegte van je af, voordat je in contact met de ander gaat.

  2. Bevestig je eigen gevoel. Geef jezelf wat je van de wilt: erkenning/ bevestiging. Geef jezelf wat je vroeger van je ouders had gewild. De 1 wil graag woorden horen, de ander een knuffel. Luister heel goed naar dat kleine jongetje/meisje in jezelf.
    Leg 1 hart op je buik en 1 hand op je hart, en zeg tegen jezelf:
    - Het klopt wat je voelt, het is ook niet leuk of fijn als…
    - Je kan je gevoel vertrouwen, het klopt dat je boos bent of..verdrietig….
    - Het klopt dat de ander ‘arrogant’ of…is……..je gevoel klopt. Je kan heel goed voelen.
    - Je verdient een relatie met iemand die jou ziet en hoort. Ik ben er voor je, ik ga voor jou
       zorgen.

  3. Luister of dit is wat jouw kleine jongentje/meisje wilt horen. Je voelt in je lichaam of je het juiste antwoord hebt gegeven. Heb echt een dialoog met haar/hem: stel je voor dat je haar geeft wat je vroeger zo graag had gehoord, had gevoeld, had gekregen.
    Je kan woorden zeggen zoals:
    Ik zie je, ik hoor je.
    Je bent mooi, ik waardeer je. Ik zorg voor je.
    Waar heb je zin in?
    Wat kan ik voor je doen? Wat heb je nodig?
    Het klopt wat je voelt. Je bent veilig.
    Het is ook niet fijn dat….zus of zo doet…..
    Natuurlijk is dat niet fijn, het klopt dat je dat niet fijn vindt.

    Je kan zo goed voelen, vertrouw maar op je gevoel. Je bent wijs. Vroeger voelde je het ook al goed aan als er iets niet klopte.

    Er is zoveel meer mogelijk in deze relatie, dan we nu in deze relatie hebben. Laten we daar voor gaan! Laten we daar voor ‘vechten’ – op een goede manier. En anders blijf ik niet in deze relatie. Jij verdient meer…Je verdient een relatie waar je je helemaal gezien en gehoord voelt. En ik zal beginnen met jou dat te geven. Dan zijn we veel minder afhankelijk van de ander, en dat voelt krachtig/onafhankelijk, vrij.
     

Veel relatieproblemen komen voort uit het feit dat we niet ECHT hebben geleerd om naar onszelf en onze partner te luisteren. En als we ouders hebben gehad die dat onbewust en onbedoeld bij ons hebben gedaan, ben je dat ook met jezelf gaan doen.
 
Daarom is het – in het begin – ook lastig om deze oefening in je eentje te doen.
Vaak heb je afweermechanismes opgebouwd zoals: vermijden, ontkennen, boos worden op de ander. Merk jij dat ook bij jezelf?
Het goede nieuws is, als we dat wel leren, dat er zoveel meer flow en liefde is….al is het alleen al met jezelf!

Probeer het maar eens uit: 30 dagen oefening
Ga 30 dagen lang jezelf eens bevestigen in wat je voelt.
In plaats van de altijd aanwezige kritische stem – ga je jezelf bevestigen volgens de hierboven genoemde 3 stappen.

Het leven, en de relatie van Eva is volkomen veranderd hierdoor. Haar oude wond van zich niet gezien voelen is verdwenen. Als die omhoog komt weet ze hoe ze daar mee om kan gaan. Ze kan de lading van vroeger loslaten. Hierdoor is ze in staat om zichzelf te bevestigen, dat het klopt wat ze voelt, en kan ze dat in het huidige moment op een rustige manier communiceren aan haar partner. En als het soms feller is, kan ze uitleggen waar dat vandaan komt, en sorry zeggen. Ze heeft ook een partner gevonden, die dit snapt, en haar niet daarvoor afkeurt. Ook hij heeft zo zijn pijnpunten en het verleden, ze weten deze van elkaar. En willen hier samen door groeien, samen sterker door worden, en genieten van elkaar en het leven.

Ga jij – net als Eva er ook voor? 30 dagen jezelf bevestigen?

De kwaliteit van je relaties bepaalt de kwaliteit van je leven. En die relatie begint bij jezelf!

Als je hulp nodig hebt om dingen bespreekbaar te maken en een gezonde relatie met jezelf op te bouwen, weet je me te vinden. Je kan ook samen met je partner komen voor Partnergesprekken. Je niet bevestigt voelen, onvervulde relaties hebben is een grote bron voor emotie-eten of ander gedoe:)

Warme groet,
Joan

 

 

Please reload

Recent Posts
Please reload

Starters Kit voor Sensitieve Onderneemsters