9.jpg

oefeningen

Uitgangspunten Praktijk Bieger

Hoe je een veilig kan groeien samen

Uitgangspunten Praktijk Bieger/ Programma’s – om een veilige, leer omgeving te creëren voor ons allemaal. Bijvoorbeeld:  We zijn thuis bij onszelf. We focussen ons op onszelf. Of: We zijn goed zoals we zijn. Iedereen loopt haar eigen pad. We zijn precies waar we moeten zijn, en ook helemaal op tijd. Of: We zijn EN krachtig En onvolmaakt, imperfect en onzeker - naast elkaar. Onzekerheid kan naast zekerheid bestaan. Dingen bestaan naast elkaar.

21 overtuigingen die zorgen dat je niet het leven leidt wat je graag wilt

Wist je dat veel vrouwen een soort 'glazen plafond' ervaren, waardoor ze bepaalde dingen niet kunnen bereiken: een fijne relatie met jezelf, een gewicht dat bij jou past, een intieme relatie met je partner, genoeg tijd en ruimte voor jezelf. 
De oorzaak daarvan zijn 21 overtuigingen en hun bijbehorende gedragingen. Ik ben heel benieuwd welke jij herkent!

Wat is mijn werkelijke behoefte? (ook al voelt het alsof ik naar eten snak)

Een oefening om te doen als je veel snaai drang hebt

Het eten wat je eet, waar je behoefte aan hebt, kan je helpen om te ontdekken hoe je je echt voelt. Het is niet altijd makkelijk om te weten hoe je je voelt: zo hebben we geleerd om onze ware gevoelens te verbergen, te verstoppen.

* Als jij op iets gaat zitten knagen, kan het zijn dat er iets aan jou knaagt.

* Als je enorm loopt te proppen en jezelf eindeloos vult met boterhammen met pindakaas en hagelslag kan het zijn dat je je leeg voelt en jezelf volpropt om je maar gevuld te voelen.

*Als je enorm van jezelf baalt en je schuldig voelt, kan het zijn dat je ‘s avonds je hele wezen er uitkotst omdat je zo genoeg van jezelf en het eten hebt.
* Als je zachte dingen zoals vla, ijs, chocola eet, kan het zijn dat je een grote behoefte aan zachtheid en liefde hebt. Claudia begon andere zachte dingen voor zichzelf te doen toen ze dit doorhad: ze kocht een mooi zacht vestje voor zichzelf, ging een eigen plekje voor zichzelf maken en lieve dingetjes doen.

 

Eten of een eetbui kan je in die zin juist enorm helpen om te ontdekken wat je echt voelt en waar je eigenlijk naar verlangt. Je klacht wordt hiermee een kans. Een kans om te weten wat je werkelijke behoefte is. Met behulp van de volgende oefening kan je daar achter komen.
 

Oefening 1: Wat is mijn werkelijke behoefte? (ook al voelt het alsof ik naar eten snak)


Wanneer je geen fysieke honger hebt, maar wel naar iets snakt of hongert, kan je onderstaande vragen aan jezelf stellen.

1. Wat is de situatie?



2. Welke gedachten heb ik?


 

3. Hoe voel ik me?


 

4. Wat zou ik graag willen? Wat is mijn behoefte?

 


 

5. Hoe kan ik daarvoor zorgen? Hoe kan ik die behoefte vervullen?


 

6. Hoe voel ik me als ik NU die behoefte vervul:

 

 

 

7. Als ik er nu voor kies om geen eetbui te hebben, dan is er over 1 jaar veranderd dat ik: 

10 krachtige & eenvoudige tips

Uit onderzoek blijkt dat minstens de helft van wat we eten emotie-beladen is. Eten was voor de meesten van ons simpel toen we nog een kind waren. Intuïtief wisten we wat en hoeveel we moesten eten. Maar zodra we ouder worden, begint voedsel diverse doelen te dienen. Mindful eten kan een mooi begin zijn om weer intuitief te leren eten. 10 tips om mindful te leren eten & weer een goede relatie met eten te krijgen.

Uit onderzoek blijkt dat minstens de helft van wat we eten emotie-beladen is. Vaak denken we dat we honger hebben, of is het onze 1e impuls om iets te eten. Deze gewoonte kan doorbroken worden door eerst deze oefening in te vullen. Er zitten ook 2 voorbeelden bij van clienten die de oefening ingevuld hebben.

Please reload