• Instagram Social Icon
  • Praktijk Joan Bieger Eetstoornis
  • Joan Bieger Eetproblemen therapeute

eetproblemen haarlem    

eetprobleem amsterdam 

eetprobleem omgeving haarlem

eetstoornis omgeving haarlem

eetstoornissen omgeving haarlem 

eetstoornissen amsterdam

eetstoornis amsterdam 

Mijn blogs over gevoeligheid, emotie-eten en een goede relatie met jezelf, de mensen om je heen & je partner, ontvangen?

Meld je hier aan: 

eetproblemen omgeving haarlem    

eetprobleem amsterdam 

eetprobleem omgeving haarlem

eetstoornis omgeving haarlem

Praktijk Joan Bieger - Heemstede - Haarlem - Amsterdam

anorexia

boulimia

vreetbuien

emotionele eter

wie kan mij helpen met 

1 simpele oefening voor meer rust, ruimte en balans

November 27, 2018

Hijgend kwam ze de praktijkruimte binnen, haar jas snel uittrekkend, haar tas op de grond gooiend, mobieltje rinkelend. De stress kwam uit haar oren. De hele energie in de praktijkruimte veranderde… Haar lichaam ademde onrust, gevaar, haast uit. Op dat moment zag ze de stoel niet en struikelde over de stoelpoot, met haar gezicht op de grond. Ze barstte in huilen uit…

Soms brengt het leven ons op de knieën.

Als we niet naar ons lichaam luisteren, dan gaat het steeds harder protesteren. En kan een eetprobleem, burn-out, overbelasting, eczeem, griep of een andere boodschap van ons lichaam, die we wel móeten horen – ons tot overgave leiden. Dat kan in het begin erg lijken, maar is vaak een cadeautje.

Het leven geeft ons net zo lang lessen, totdat we ze geleerd hebben. En dat is eigenlijk heel mooi, al voelt het op dat moment zelf niet altijd. Zo zijn jouw eetbuien ook een richtingwijzer, een teken dat er meer aan de hand is, dat je niet goed in balans bent. Dat je naar meer hongert, dat je stress hebt, of dat je je emotioneel je ondervoed en niet gevuld voelt.

Je eetbuien kunnen als een vriendin voelen, als een bondgenoot, waarvan je intuïtief dondersgoed weet dat ze je niet meer dienen. Maar net als een relatie waarin je kan blijven hangen, kan je soms ook in deze relatie met eten blijven hangen. Omdat het je nog dient, omdat het je nog iets geeft.
 
Drie systemen
Als je stress hebt, gebeurt er in je lichaam van alles. Stress heeft een nauwe relatie met je hormonen. Je cortisol gaat onmiddellijk omhoog. Je bloedvaten vernauwen. Je vertoont een de vecht- of vluchtreactie. En heel fascinerend: je schakelt dan onmiddellijk over naar de voorkant van je hersenen. Dit deel van de hersenen neemt infantiele beslissingen. Hierdoor zit je echt letterlijk in het vecht-of-vlucht-systeem.
Ook eetbuien kunnen leiden tot schaamte, stress en deze lichamelijke reacties. Hierdoor vernauwt je denken, gebruik je alleen je jaagsysteem en dat verklaart waarom je in een vicieuze cirkel terechtkomt.

We hebben namelijk drie systemen in ons brein waar emoties gereguleerd worden:
1. Het gevaarsysteem, dat is gericht is op zelfbescherming.
2. Het jaagsysteem, dat is gericht op beloning, voeding, bezit, succes.
3. En het zorg- en kalmeringssysteem is gericht op sociale verbindingen, geborgenheid en herstel, groei en ontwikkeling.

En er kan maar één systeem tegelijk aan het werk zijn. We hebben alle drie de systemen nodig. Het is zeker niet de bedoeling dat we alleen maar in het zorgsysteem zitten, maar ik zie vaak dat het zorgsysteem veel te weinig gebruikt wordt. Als je altijd aan het ‘jagen’ bent, dan jaag je steeds je stresshormonen omhoog in je lijf. En heel bijzonder: het jaagsysteem is van oudsher gericht op voeding verkrijgen (denk even aan de oermens) – als je dus stress hebt en aan het jagen bent, dan zet je de ook de functie aan van ‘eten zoeken’ en ga je waarschijnlijk sneller op zoek naar snaaivoer.

Het meest eenvoudige wat je kan doen om uit je stress systeem te komen is je ogen dicht te doen, 1 hand op je buik, en 1 op je hart. 
Hiermee stel je jezelf gerust, kalmeer je jezelf. Door je ogen te sluiten sluit je alle prikkels buiten, en keer je naar binnen.

Dan adem je vier tellen in door je neus, en vier tellen door je mond. Je kan ook zes tellen door je mond uit ademen. En dit doe je vijf minuten lang. Kom, laten we het meteen gaan doen: zet je wekkertje op 5 minuten, ogen dicht, hand op je buik en hart, volg je ademhaling. En ervaar hoe je jezelf stabiliseert door je ademhaling te volgen. Merk op hoe je je er na voelt.

De kans dat je dan gaat snaaien, teveel afspreekt, uitvalt tegen je kinderen of iemand anders, ongeduldig bent op je werk, steeds harder en sneller gaat lopen - is dan veel kleiner

Bovenstaande tekst komt uit mijn boek B.E.V.R.I.J.D. je leven van Emotie-eten, deze oefening en nog veel meer ga ik doen op zondag 16 december van 2 tot 4 bij de workshop Uit je hoofd, uit je lijf - zodat je beter in je vel zit.
Doe je mee?

Er zijn nog 3 plekken over van de 8. 

Ik wens je veel balans, rust en ruimte toe!

 




PS: zondag 27 januari om 14.00 uur is de boekpresentatie van mijn boek: 'B.E.V.R.I.J.D. je leven van emotie-eten' in Flow Plaza in Haarlem. Leuk als je komt! Als je even aangeeft dat je wilt komen, dan zet ik je op de lijst, en dan krijg je in januari een mailtje met de uitnodiging.

Please reload

Recent Posts
Please reload

Starters Kit voor Sensitieve Onderneemsters