De acht stappen van Vergeven van Willem Glaudemans – Van Wond naar Wonder

De acht stappen van Vergeven van Willem Glaudemans – in het kort Van Wond naar Wonder

1. Maak een lijstje van je grieven en pijnpunten

2. Zet bij elk verlangen in positieve woorden ernaast

3. Ga zitten, trek een cirkel om je heen, vul die met jouw energie in verbinding met je Hoger Zelf, laat de ander in gedachten op je toekomen, geef aan tot waar hij/zij mag komen.

4. Doe voor elk van je punten op je lijst de volgende stappen: - ik had liever gehad dat jij (naam) X of Y had gedaan/gezegd/was geweest -maar dat deed/zei/was/kon jij niet, -dus ik geef NU die verwachting op - Poeh: Adem uit


5. Scheiden van verantwoordelijkheden en energien, dit is van jou, dit is van mij: Ik geef jou de verantwoordelijkheid terug voor deze situatie, deze is niet van mij. Ik neem zelf de verantwoordelijkheid voor mijn leven, mijn kracht


6. Acceptatie van het verleden: Ik ben bereid jou te accepteren zoals je in deze situatie was. Of een stapje verder: Ik accepteer jou zoals je was.


7. De onschuld van de ander zien: Of ik ben bereid jouw onschuld te zien. Of een stap verder: ik zie jouw onschuld nu.


8. Zegewens en dankbaarheid Ik ben jou dankbaar voor…. Ik wens jou ……op je levenspad. Een hele korte formule, die dit hele proces samenvat is: Ik ontsla jou van de verplichting om aan mijn verwachtingen te voldoen.


Zoals Willem schrijft: wie dacht dat vergeven ingewikkeld was?? Vergeven is een proces, en doe je helemaal voor jezelf. Jij hebt last als je steeds nog met iemand bezig bent. De ander merkt het niet eens…Jij wilt iemand vergeven, omdat je wilt dat het stroomt in je leven, en je ergens ook wel weet dat diegene niet tegen jou is. Maar bepaalde dingen uit onmacht, onhandigheid heeft gedaan. Zoals Hank Heijn (de weduwe van Gerrit-Jan Heijn) schrijft: "Vergeving is een keuze" en een proces. Maar geeft uiteindelijk vrede in jezelf. Wil jij ook vrede in jezelf, misschien is de dan de

iets voor jou? Als er iets in jou resoneert met deze 8 stappen, en als je ergens voelt: ‘o, nee, dit kan ik niet uitspreken’, laat je dan ondersteunen in een fijne groep met meerdere mensen. Het enige wat je mee hoeft te nemen is je bereidheid om te leren, willen vergeven. Meer niet.