Recent Posts
Starters Kit voor Sensitieve Onderneemsters

Co-dependentie - Co-rona - Co-WHAT?? - 28 Test-vragen

Codependentie wordt ervaren als een toestand (trance), waarin je automatisch je eigen gevoelens en behoeftes aan de kant zet, ten behoeve van de gevoelens en behoeftes van een ander of ten behoeve van de relatie. Je maakt jezelf al dan niet bewust afhankelijk van het gedrag of reactie van de ander of van de relatie. Je bent eigenlijk geketend en niet vrij.


Lees asjeblieft onderstaande lijst van co-dependentie karakteristieken door, en geef jezelf een cijfer tussen 0 en 5 (0 = dit beschrijft mij helemaal niet, 5 = dit beschrijft mij helemaal).

De test is puur om jou inzicht te geven, waar je nog groeimogelijkheden hebt om meer in je kracht, op eigen benen en verbonden in het leven te staan.


Misschien:

1. Geef je vaak teveel (zorg) aan anderen. Zelfs zoveel dat je je geregeld uitgeput, leeg (gezogen), wrokkig en boos voelt.

2. Voel je je over verantwoordelijk voor andermans problemen, en geef je geregeld ongevraagd advies, probeer je hun gevoelens op te lossen, door een soort van plan van aanpak aan te reiken, zonder dat ze er om vragen.

3. Vraag je nauwelijks iets voor jezelf, en vind je het moeilijk om te ontvangen (als iets aan jou wordt aangeboden).

4. Ben je ‘over’ afhankelijk van andere mensen (hun goedkeuring, bevestiging, verbinding) (als iemand niet antwoord, en er is geen verbinding word je heel onrustig b.v.)

5. Kan je lang het slechte gedrag van andere mensen verdragen.

6. Vraag je je af waarom anderen niet hetzelfde voor jou doen.

7. Zeg je JA terwijl je Nee bedoelt.

8. Doe je meer dan jouw eerlijke deel (op je werk of in het huishouden).

9. Doe je dingen voor mensen, die ze prima zelf kunnen.

10. Trek je ‘behoeftige’ mensen aan. Mensen die zich slachtoffer voelen en/of dat gedrag hebben.

11. Voel je je het veiligst & zekerst als jij kan geven.

12. Weet je helemaal niet wat je wil of nodig hebt, heb je weinig contact met je verlangens en behoeftes. Of als je het wel weet, vind je ze niet zo belangrijk als de behoeften/verlangens van anderen.

13. Voel je je verdrietig, boos, wrokkig omdat je meer geeft dan ontvangt. Hoor je je zelf wel eens zeggen: ‘en wie zorgt er nou voor mij’?

14. Laat je programma/routine/ zelf-zorg/sport schema makkelijk gaan omdat er iemand anders iets van jou vraagt of wilt.

15. Over committeer je jezelf continu: je hebt steeds een te volle agenda, te veel wat je moet doen.

16. Voel je je steeds gestrest, onder druk staan, gehaast of overspoeld.

17. Vertel je anderen niet wat je echt voelt, denkt en nodig hebt.

18. Eet je teveel of heb je andere verslavingen die je gevoelens verzachten (liefdesverslaving, workaholic, roken, drank, netflix, internet).

19. Ben je vaak erg kritisch naar jezelf (hoe je denkt, voelt, er uit ziet, doet). Je verwacht perfectie van jezelf.

20. Wijs je jezelf meteen als schuldige aan, als er een conflict is. Geef jezelf vaak de schuld.

21. Word je boos, verdedigend, zelf-rechtvaardigend, als anderen je feedback proberen te geven.

22. Voel je je schuldig als je geld uitgeeft voor jezelf (aan iets anders dan benodigdheden).

23. Neem je dingen persoonlijk.

24. Ben je bang om fouten te maken.

25. Vind je het moeilijk om beslissingen te nemen.

26. Probeer je vaak te bewijzen dat je goed genoeg bent om geliefd/gewaardeerd te worden (bewijsdrang).

27. Ben je bang dat anderen je zullen afwijzen, bekritiseren, beoordelen, belachelijk zullen maken, of van je weg zullen gaan – als je niet doet wat zij graag willen.


28. Communiceer je in bedekte, indirecte manieren (bv: zuchten of met je ogen draaien). Deze lijst is geïnspireerd door het boek: Co-dependent No More van Melody Beattie. Hier kan je de Praktijk Bieger Test downloaden en uitprinten. Tip: Raak niet ontmoedigd. Afhankelijkheidspatronen zijn vaak in onze jeugd ontstaan, meestal omdat we niet de emotionele verbinding hebben gehad die we nodig hadden. Dit maakt dat je dat blijft zoeken in je volwassen leven. Je hebt als het ware een ‘ontwikkeling’ overgeslagen in de weg naar volwassen worden. Deze ontwikkeling ga je nu doormaken! Hoe spannend is dat: je gaat leren op eigen benen te staan, je ruimte in te nemen, te communiceren wat je denkt, voelt en wilt. En ‘eindelijk’ die volwassen relatie met jezelf, de geliefden om je heen. Mmmm…wat een vrijheid!

Je kan beginnen door 1 of 2 dingen van de lijst op te schrijven waar je de komende maand je aandacht wilt geven. En ander gedrag in wilt laten zien. Veel succes.



Wil jij leren hoe je co-dependentie kunt doorbreken, en krachtig, bevrijd en verbonden door het leven kan gaan?

Misschien is het "Bevrijd je leven Traject." iets voor jou, hiermee reken je voorgoed af met afhankelijks-patronen. Je kan natuurlijk ook kiezen voor losse sessies. Werk je liever aan patronen die een liefdevolle relatie met je partner in de weg staan. Ga dan mee op reis tijdens een Terug Naar de Liefde Traject, zodat je je weer veilig, voldaan en verbonden met elkaar voelt.




  • Instagram Social Icon
  • Praktijk Joan Bieger Eetstoornis
  • Joan Bieger Eetproblemen therapeute

eetproblemen haarlem    

eetprobleem amsterdam 

eetprobleem omgeving haarlem

eetstoornis omgeving haarlem

eetstoornissen omgeving haarlem 

eetstoornissen amsterdam

eetstoornis amsterdam 

Mijn blogs over gevoeligheid, emotie-eten en een goede relatie met jezelf, de mensen om je heen & je partner, ontvangen?

Meld je hier aan: 

eetproblemen omgeving haarlem    

eetprobleem amsterdam 

eetprobleem omgeving haarlem

eetstoornis omgeving haarlem

Praktijk Joan Bieger - Heemstede - Haarlem - Amsterdam

anorexia

boulimia

vreetbuien

emotionele eter

wie kan mij helpen met