Recent Posts
Starters Kit voor Sensitieve Onderneemsters

Ben ik Hooggevoelig/ HSP? Test uit mijn boek Bevrijd je leven van emotie-eten.

Twintig procent van de bevolking is hooggevoelig. Dus één op de vijf mensen is gevoeliger voor omgevingsprikkels. Het betekent onder andere dat je heel goed gevoelens en sferen kunt aanvoelen. Ook kun je gevoeliger zijn voor geluiden, geuren, eten, medicijnen. Het betekent ook dat je:

· gevoelens en sferen van anderen gemakkelijk oppikt;

· een sterk inlevingsvermogen hebt en empathisch bent;

· licht, geluid en aanraking scherper waarneemt (en er dus meer last van kunt hebben);

· gevoeliger bent voor stress en negativiteit;

· meer tijd alleen nodig hebt;

· een sterk rechtvaardigheidsgevoel hebt;

· niet altijd mee wil naar drukke plekken;

· voldoende rust nodig hebt;

· intens kunt genieten van kleine en grote dingen (natuur, kunst en kleine dingetjes). Geef je zelf voor elke zin een plusje als je jezelf hierin herkent. Hoe meer plusjes je hebt, hoe meer je er zeker van kan zijn dat je hooggevoelig bent. De voordelen van hooggevoelig zijn groot:

· je hebt een rijk gevoelsleven en je kunt intens genieten van goed gezelschap, de natuur, kunst, dieren en andere mensen;

· je bent intuïtief;

· je bent creatief en ziet veel mogelijkheden. Je kunt van niets iets maken, dingen met elkaar verbinden waardoor er iets moois ontstaat. Je ziet vaak snel het grotere plaatje;

· je kunt je goed afstemmen op wat de ander nodig heeft;

· je kunt heel erg veel liefde voelen;

· je kunt aanvoelen hoe de stemming is en wat er nodig is.

Waarom voelt het dan toch voor veel mensen als een last en hebben ze de neiging om hun hooggevoeligheid als een probleem te ervaren? Soms is het zelfs zo erg dat ze al die gevoelens weg willen eten. Of ze hebben een andere ‘verslaving’, zoals hard werken of te veel op het internet ronddwalen, om met hun gevoel om te gaan. Of je probeert je gevoelens weg te rationaliseren, waardoor je veel met je aandacht alleen maar in je hoofd zit, terwijl je eigenlijk een gevoelsmens bent.


Dat heeft te maken met een aantal factoren, die ik kort zal uitleggen:

  • Je hebt een blauwdruk die is afgestemd op de ander. Als gevoelig mens heb je een blauwdruk die afgestemd is op de ander. Je voelt altijd eerst hoe de ander zich voelt, wat er speelt, wat er nodig is, en voor je het weet, neem je de verantwoordelijkheid daarvoor. In plaats van dat je eerst voelt wat jíj nodig hebt, hoe dingen voor jou zijn, hoe je eerst voor jezelf zorgt. Je zult opnieuw voor jezelf moeten leren zorgen, zelfliefde en zelfzorg leren toepassen. En pas dan, vanuit een vervuld gevoel, kun je echt genieten van je empathische vermogen richting de ander. Het is net als bij de veiligheidsvoorschriften in een vliegtuig: zet eerst je eigen zuurstofkapje op en help dan pas een ander.

  • Je hebt vaak te horen gekregen dat je anders was, of gevoelig of té dit of té dat. Er is moed voor nodig om jezelf toe te staan je leven op jouw manier te leven. Bijna ieder hooggevoelig mens heeft in zijn verleden wel te horen gekregen dat hij bijvoorbeeld te gevoelig, te zweverig of te gecompliceerd is. Als je dat vaak hoort, ga je er zelf ook in geloven. We zijn met zijn allen gaan geloven dat er iets mis met ons is. Bijna alle klanten die bij mij in de praktijk komen, hebben het gevoel ‘anders’ te zijn, dat er iets mis is met hem of haar. Dat ze er niet bij horen. Deze overtuigingen versterken dit gevoel en daardoor zul je het overal blijven zien. Dit verandert pas als je je gevoeligheid weer als kracht kunt gaan zien. En je minder afhankelijk van de goedkeuring van anderen wordt.

  • Je voelt verwarring over wat van jou is en wat van de ander. Omdat je zo goed kunt voelen en gevoelens en energieën van anderen oppikt, kan het zijn dat er verwarring ontstaat. Het ene moment voelde je je nog goed en ineens voel je je zwaar of verdrietig. Vaak blijkt dat gevoel dan helemaal niet van jou te zijn en mag je leren gevoelens te scheiden. Zodat je minder makkelijk vervloeit, dit zorgt namelijk voor veel verwarring en gedoe in relaties.

  • Je hebt een langere verwerkingstijd nodig. Hooggevoelige mensen hebben een langere verwerkingstijd dan anderen. Twee dagen bijkomen als je een trainingsdag of verjaardags-weekend hebt gehad is heel normaal. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat hooggevoelige mensen een iets ander zenuwstelsel hebben, dat informatie op een andere manier verwerkt.

  • Je voelt verwarring over een gevoel en een emotie. Er is vaak verwarring tussen een gevoel ‘gewoon’ voelen, zoals verdriet of eenzaamheid, of je helemaal over laten nemen door je emoties. In dat laatste geval zul je er een heel verhaal van maken, met gedachten als: ik doe er niet toe, ik ben waardeloos, ik word niet gezien en de wereld is tegen mij. Voor je het weet beland je twee dagen lang in een soort zwarte wolk, waarin je helemaal wordt overgenomen door al die verhalen en emoties. Heel vermoeiend en onnodig. Hier kan je zeven SOS-tips aanvragen, zodat je hierin niet meer hoeft te belanden.

In het begin kan het inzicht dat je hooggevoelig bent best overweldigend zijn. Het is soms ook niet eenvoudig om in een wereld met zoveel prikkels toch bij jezelf te blijven, jezelf te geven wat je nodig hebt en nog in verbinding te zijn met de ander. Maar geloof me, als je eenmaal leert hoe je met je gevoeligheid om kunt gaan, en wat wel en niet voor jou werkt, dan zul je zien dat je er steeds meer van kunt gaan genieten. Dat gaat natuurlijk wel met vallen en opstaan.

Ik zou mijn gevoeligheid in ieder geval voor geen miljoen jaar meer willen inruilen. Ik ga bijna alleen nog maar met empathische mensen om. Ik geniet zo van de aandacht die ze kunnen geven, de liefdevolle vragen die ze stellen, de cadeautjes, de zorg, de diepgaande gesprekken, de moeiteloosheid om mijn eigen pad te mogen gaan, om na drie uur samenzijn zonder gedoe tijd voor mezelf te nemen. Maar net zo goed hou ik enorm van een feestje vieren en kan ik ook heel extravert zijn.

Dus leer jezelf goed kennen en hoe jouw hooggevoeligheid en systeem in elkaar zitten. Eer jezelf en durf ook jezelf een beetje uit te dagen. Wil je 7 SOS-tips om sneller in je kracht te staan ontvangen? Vraag ze hier aan. PS: Wil je van je gevoeligheid een kracht maken, en minder last hebben van de down-sides van gevoelig zijn, zoals: verslavingsgevoelig gedrag, relatie gedoe (omdat je b.v. niet goed kan scheiden wat van jou is, en van de ander), wacht niet langer tot je opgebrand bent, maar meldt je aan voor een consult.