Recent Posts
Starters Kit voor Sensitieve Onderneemsters

Hoe je beter om kan gaan met pijnlijke gevoelens

Je kent vast wel het gevoel dat je bij iemand bent, of er gebeurt iets, en ineens wordt er iets in jou geraakt. Je reageert overdreven, trekt je terug of krijgt een soort grijze wolk over je heen. Op zo’n moment wordt er een oude blauwe plek in je geraakt.


Het kan zijn dat de overtuiging ‘ik ben anders’ of ‘ik ben machteloos’ geraakt wordt. Je bent misschien gepest of voelde je anders in je gezin en je dacht dat er iets mis met je was. Dit vormt in jouw psyche een soort wond, een blauwe plek.


Als dit ‘oude’ gevoel van vroeger wordt geraakt en je wordt er in het hier en nu helemaal door meegesleept, herinner jezelf eraan dat je dit gevoel helemaal mag verwelkomen. Je gaat dan ervaren dat je meer bent dan dat gevoel, dat er meer is dan dat gevoel en dan kun je er steeds beter mee omgaan. Laat het gevoel er zijn en wees er zelf bij aanwezig, zodat het gevoel door jou heen kan bewegen en jou weer kan verlaten.

Hoe meer je je bewust wordt van jouw blauwe plekken, door de verschillende oefeningen uit mijn boek Bevrijd je leven van emotie-eten (of een andere trauma-reactie), te doen, hoe meer je er met een afstandje naar kunt kijken en je ze alsnog kunt verzorgen. Het kleine meisje in jou heeft het nodig dat jij als volwassenen vrouw er voor haar bent en haar vertelt hoe het echt in elkaar zit.


Er is altijd een gevoel groter dan het gevoel wat je nu hebt. Ontspan in dat gevoel, in die aanwezigheid. Er is een aantal kenmerken waardoor je weet of je een oude pijn voelt:

  1. Het voelt heel urgent. Al het andere moet er voor wijken.

  2. Voor je gevoel moet er echt direct gehandeld worden: er moet over gepraat worden, je moet vluchten of vechten. Of je bevriest. Dit zijn allemaal tekenen dat je in een overlevingssysteem zit, waardoor je moet vechten, vluchten of bevriezen.

  3. Je gevoelens zijn als een soort zwarte wolk. Het is moeilijk onderscheid te maken te maken tussen wat ‘waar’ is en ‘niet waar’.

  4. Het voelt alsof je er geen controle over hebt, het gevoel ‘gebeurt’.

  5. Je hebt je ermee geïdentificeerd, het is lastig om afstand te nemen van het gevoel.

  6. Je ziet niet meer de realiteit, het grotere plaatje. Je kunt een fout bijvoorbeeld niet relativeren en inzien dat je baas gewoon een rothumeur heeft.


Sommige gevoelens konden zo intens binnenkomen dat ik niet wist hoe ik ermee om moest gaan. Ik noemde ze een ‘grijze wolk’, zo kwamen die emoties over me heen. Deze oefening heeft mij en vele anderen, geholpen om beter met intense gevoelens om te gaan.

Oefening 7 uit hoofdstuk 5: The Sweetheart Conversation Deze meditatie kun je ook vinden op: https://www.praktijkbieger.nl/meditaties. Doe het in het begin met mijn gesproken stem, dan is het veel gemakkelijker.

Neem een situatie in gedachten waarbij je onlangs intense gevoelens ervoer. Misschien deed iemand rot op je werk of voelde je je niet fijn op een feestje. Zie de situatie voor je en doe je ogen dicht. Leg één hand op je hart en de andere op je buik.

Denk terug aan die intense gevoelens en leg nu je handen op de plek waar je de gevoelens voelt. Vraag dat gevoel: ‘Hoe voel je je?’ Als dat gevoel zou kunnen praten, wat zou het dan zeggen?

‘Ik voel me… (verdrietig, boos, eenzaam, enzovoort).’

Dan spiegel je dat rustig en hardop terug: ‘Ik hoor je zeggen dat je je verdrietig voelt.’ Vervolgens vraag je: ‘Waar voel je dat in je lichaam?’ en je ademt naar die plek toe.

Dan vraag je: ‘Hoe oud ben jij?’ Je antwoordt het eerste dat in je opkomt (vaak is dit namelijk een heel sterk gevoel van je Jongere Zelf). Daarna vraag je nog twee keer: ‘Hoe voel je je?’ en spiegel je weer hardop terug: ‘Ik hoor je zeggen dat je je verdrietig voelt. En waar voel je dat in je lijf?’

Daarna vraag je aan je Jongere Zelf: ‘Wat heb je nodig? Wat kan ik voor je doen? Wat vind je fijn?’ en ook dat spiegel je hardop terug: ‘Ik hoor je zeggen dat je het eigenlijk gewoon fijn vindt als ik er even voor je ben. Of als ik even naar je luister. Dat je het nodig hebt dat ik naar je luister. Of dat ik voor jou opkom.’ Als je heel moe bent, kan het bijvoorbeeld zijn dat het nodig is dat je iets afzegt. En een andere keer is het juist nodig om iets leuks te gaan doen.

Deze vraag stel je ook drie keer en spiegel je ook drie keer hardop terug.


Op deze manier bouw je aan een liefdevolle relatie met jouw Jongere Zelf en ontdek je wat je haar alsnog kunt geven. En dan stopt het zoeken in de buitenwereld naar erkenning en goedkeuring. Dat geeft veel rust.


Gevoelens horen bij het leven, het lijden begint pas als we er een betekenis aan gaan geven die niet klopt.

P.s: Deze twee blogs kunnen je ook verder helpen: Misschien ben jij ook niet emotioneel bevestigd door je ouders? Of Misschien voel jij je vaak afhankelijk van anderen? Als je nog andere vragen hebt, stel ze gerust. Wil je meer ondersteuning om met intense gevoelens om te leren gaan, dan help ik je graag verder. Je kan hier contact met mij opnemen.